fredag den 22. februar 2008

Regnvejr og hygge...

Jeg har altid sagt at jeg ikke gider strikke strømper, men man har vel ét standpunkt til man tager et nyt? Jeg prøvede engang for mange år siden, og det gik helt galt!
For noget tid siden fik jeg en stak opskrifter af min mor som hun havde klippet ud af "Hendes verden" til mig, en del af dem var strømper, og havde egentlig tænkt mig at jeg bare ville smide dem ud - jeg havde jo ikke noget at bruge dem til, jeg gad jo ikke strikke strømper.
I weekenden sad jeg så og kiggede min store stak af opskrifter og faldt over en opskrift på nogle laaaaange sokker - opskriften var blandt dem jeg havde fået af min mor. Jeg blev helt syg for at strikke dem, da jeg ofte fryser om mine ben og fødder om aftenen når jeg sidder i sofaen.
jeg besluttede mig for at gå i gang med dem - det var på store pinde og jeg har jo lært en hel del om strik siden dengang i fordums tid hvor jeg sidst forsøgte mig med sokker...
Jeg har for snart længe siden købt et stort restparti af "Ravenne" i vores lokale brugs. Det er 80% acryl og 20% uld med en løbelængde på 40 meter pr. 50 gram. Det er super blødt og jeg vidste med det samme at det var det der skulle bruges.
Ud af 6 nøgler (275 gram præcis) kom dette par lange lækre stræmper der går helt op til knæene, og de er fantastisk dejlige at sove i!
Og er det ikke bare toppen af hygge at gå i seng med dem på og med en god bog? Uhmmmm...

Jeg slog op til den ene strømpe lørdag aften, og nummer to blev færdig allerede mandag aften. Der ind imellem fik jeg også tid til denne lille "jordbær" hue.
Jeg tror Silje skal ha´ den - Runa´s storesøster på 1½ år. Men så bliver jeg jo også nødt til at lave en til deres fælles storesøster Freja på 5 år - jeg er meget modtagelig for gode ideer - helst på pind tre, da jeg har en forførdelig masse bomuldsgarn jeg gerne vil have brugt...
Der er brugt hele 25 gram ren bomuld til huen og den er strikket på 40 cm rundpind nr. 3 og strømpepinde nr. 3.






Lidt længere nede ad bloggen sammen med mine ufo´er har jeg vist et billede af "sømands sweateren" til mine forældres guddatter Clara på 6 år. Den har ligget i laaang tid uden jeg har fået strikket på den - jeg gad egentlig ikke. Og i går aftes tog jeg en beslutning og trævlede hele ryggen op. Jeg vidste med mig selv at jeg aldrig ville få den færdig (der var alt for mange ender der skulle hæftes og sider der skulle sys sammen).

Jeg gik på nettet og fandt en opskrift på en oppe-fra-og-ned raglan og havde tænkt mig at bruge boblerne som mønster som på sømands sweateren. Da jeg næsten var færdig med ribben i halsen kom jeg i tanke om at jeg i "Strik med stil" havde set en anden super sød raglan sweater, så jeg måtte lige hen og lure. Det endte så med at jeg igen trævlede op for at slå op igen...
Og som bekendt er tredie gang lykkens gang - denne gang er jeg tilfreds og strikker ud af det hårde liv! Det er også en oppe-fra-og-ned raglan i et super nemt mønster (2 p. med 1 r, 1 vr - 1 p. ret - 2 p. med 1 vr, 1 r og igen en pind ret).
Jeg strikker i dobbelt tråd lanett på pind 4,5 og jeg er allerede næsten færdig med udtagningerne på bærestykket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar