tirsdag den 17. september 2013

Endelig!!

Jeg har endnu engang færdiggjort et par trøjer til Ida og Maria. Men bestemt ikke uden problemer!
 
Allerede i starten af juli begyndte jeg på den første. Jeg havde regnet med at jeg ville være færdig med dem begge senest i midten af august, men sådan skulle det ikke gå!
 
På grund af den varme sommer kunne jeg ikke strikke ret meget i uld garn ad gangen, så det blev kun til få pinde om dagen. Ulden ville ganske enkelt ikke glide mellem fingrene på mig...
 


Først midt i august var jeg færdig med #1. Heldigvis fik jeg skrevet ned undervejs, hvad jeg gjorde, så #2 burde have været en smal sag - det troede jeg i hvert fald...

Først havde jeg strikke krise i et par uger. Jeg gad simpelthen ikke! Jeg ville hellere hækle...
Nå, men i gang kom jeg, og det gik også meget godt - til at starte med.

 Da jeg havde strikket det meste af det første ærme tænkte jeg at jeg lige ville tælle maskerne - bare fordi. Jeg kunne slet ikke få det til at passe! Så talte jeg hvor mange jeg havde slået op, og der manglede 6 masker :-(
Så var der jo ikke andet for end at trævle op og starte forfra...

Godt i gang med raglan indtagninger, opdagede jeg 4 pinde for sent at jeg havde glemt et knaphul - jeg havde travlt med at snakke ;-)
Optrævling igen...


Til #1 havde jeg købt 12 nøgler og leverede 3 tilbage (Jeg havde oven i købet en rest tilbage, mere end rigeligt til at sy ærmerne sammen og sy knapper i)... Ergo købte jeg 9 nøgler til #2 - logik for burhøns, eller...??
Da jeg manglede 6 pinde af kraven løb jeg tør for garn *Grrr*. OG de 9 nøgler var SELVFØLGELIG de sidste i netop dén indfarvning... Her var jeg nået til onsdag i sidste uge og havde aftalt med Lisa at jeg ville aflevere i morgen tirsdag. Pyt tænkte jeg, der er jo tid nok...
Jeg vidste jo, at jeg ikke kunne få samme indfarvning igen, så valgte at bruge af de slatter der var tilbage fra #1 - der var jo rigeligt - eller...??

 Jeg blev færdig med kraven og umiddelbart er der ingen farve forskel at se. Jeg har sagt til Lisa, at hvis det alligevel viser sig når de bliver vasket, så laver jeg selvfølgelig en ny (krydser fingrer!!).

Havde besluttet mig for at sy ærmerne sammen, sy knapper i og hækle blomsterne i weekenden - i god tid til aflevering tirsdag. Men sådan skulle det selvfølgelig ikke gå...

Lørdag over middag satte jeg mig for at gøre den ene trøje færdig. Da jeg havde syet det ene ærme sammen var der IGEN ikke mere garn. Men jeg VIDSTE jo at jeg havde TO rester liggende, så no problem! Finten var bare at jeg på ingen måde kunne finde rest nummer to - den er simpelthen som sunket i jorden... Jeg har endevendt sofaen, haft alle hynder og puder ude, og VÆK er det...

Selvfølgelig opdagede jeg det først da garn butikken HAVDE lukket... *tsk tsk*

Nå, men i dag har jeg så fået fat i et nøgle mere, og meningen var så at jeg ville gøre dem begge færdige i eftermiddag (holder strikkeaften med en sød "dame" fra byen hver mandag aften). Ved middagstid ringede min mor og spurgte om jeg ville køre hende til øjenlægen - hun har haft dobbeltsyn i weekenden og fik en akut tid først på eftermiddagen. Hun skulle ha dryppet øjne, så kunne ikke køre hjem selv... Og selvfølgelig ville jeg da det!
Det gjorde jo så bare at jeg ikke fik lavet det jeg skulle i eftermiddag og vi var først hjemme ved 17.30 tiden...

Jeg valgte at tage begge trøjer med ud til Sigga og gøre dem færdige derude - jeg nåede den ene, der skulle jo også snakkes ;-) Den anden gik jeg så i gang med da jeg kom hjem, og sidste knap blev syet i lidt over 12 - PYYYYHA!!!

Normalt vasker jeg tøjet inden jeg sender det ud af døren, men det når jeg altså ikke denne gang - trøjerne skal med min mor på arbejde i morgen tidlig kl. 8, og jeg nægter altså at sidde oppe og vente på at vaskemaskinen bliver færdig!

Fakta:
Garn: 2 tråde Sisu fra Sandnes.
Forbrug: Ca. 425 gram til den ene og 475 gram til den anden (?!?!)
Størrelse: Ca. 6 år
Opskrift: Ingen, men en masse ønsker fra Lisa ;-)
Pinde: Addi turbo #6
Bemærkninger: Jeg har hele vejen igennem skrevet at jeg har syet ærmerne sammen - det passer altså ikke. De er hæklet sammen med kædemasker. Det er meget nemmere, og jeg synes også det bliver meget pænere! Jeg er ikke så god til maskesting, og synes det er enormt besværligt!
Hot or not? Jeg er rigtigt godt tilfreds med dem, og det håber jeg selvfølgelig også pigerne bliver - og deres mor ;-)

NB: Jeg beklager de dårlige billeder, men jeg VILLE have dem foreviget inden de skal ud af døren. Og billeder i aftenbelysninger er altså bare ikke lige så gode, og farverne ikke så flotte som de bliver i dagslys... Jeg håber jeg kan få Lisa til at tage et billede af dem MED indhold :-)

3 kommentarer:

  1. Dejligt at du nåede at blive færdig, på trods af alle forhindringerne.
    De er bare så flotte

    SvarSlet
  2. Glæder mig til at se billederne med indhold :-)

    2 meget, meget fine trøjer/jakker.

    Sikken et arbejde. Og alt det optrævlen. Det er nok typisk at når man strikker nr. 2 af noget, så er man ikke så opmærksom - det bliver lidt noget der skal overståes. Jeg tør slet ikke tænke på hvis jeg skulle have strikket 2 ridetrøjer!!!!!

    GODT GÅET!!!!

    SvarSlet
  3. Tak for roserne, hvor er I søde! :-D

    Jeg glæder mig også til at se dem med indhold! Måske jeg lige skal rykke Lisa for billede? ;-)

    SvarSlet