mandag den 28. oktober 2013

Det 3. kongerige...

Tilbage i 2007, da jeg for alvor begyndte at strikke, lavede jeg mit første kongerige for Ida, mine forældres nabo. Hun skulle være Oldemor for første gang og mente ikke selv hun kunne finde ud af at strikke tæppet. Jeg har altid elsket udfordringer og da hun spurgte mig om jeg havde lyst til at lave det for hende, sagde jeg selvfølgelig ja!

Det tog laaang tid at strikke, og jeg var ved at køre sur i det undervejs. Jeg lavede mange fejl og måtte ofte trævle op...
Men det var alligevel ikke mere træls at lave, end at jeg endnu engang sagde ja, da jeg blev spurgt et par måneder senere om jeg ville lave et mere til en anden kommende Oldemor...

Meget vand er løbet i bækken siden dengang, der er gået 6 år, og jeg har lært MEGET!
Så jeg sagde endnu engang JA, da Ida i sommers spurgte om jeg ville lave endnu et for hende - hendes yngste barnebarn skal være mor her i starten af november og ønskede sig et tæppe magen til det hendes søster fik...

Det har været HELT anderledes at strikke denne gang! Jeg har hygget mig med det og det tog slet ikke så lang tid som de to foregående gange. Jeg har kun måttet trævle op 2 gange og det var på samme aften - jeg var så træt at jeg ikke kunne tælle til 6 ;-) Jeg kan godt mærke jeg har lært meget på de år der er gået. Jeg har fået nye/forbedrede teknikker og jeg er blevet bedre til at se mønsteret, så jeg opdager fejlen, inden jeg laver den...

 Jeg havde egentlig forestillet mig, at jeg ville ud i skoven i går og tage billeder i det flotte efterårsløv, men det stod ned i lårfede stråler hele eftermiddagen, så det blev ikke og jeg måtte istedet finde på noget andet... Gitte har en overdækket og fint pyntet carport, så jeg ringede til hende :-)

Desværre kom jeg lidt for sent afsted, så lyset var ikke det bedste og måtte derfor tage billederne på programmet uden blitz, ellers kunne man slet ikke se det fine hulmønster - derfor er det første billede lidt sløret... Jeg tog ellers mange billeder, men det var kun de tre her der kunne bruges :-/ Og hvad har jeg så lært af det? ;-)


Fakta:
Garn: Lanett fra Sandnes - 100% merino uld
Forbrug: Knapt 400 gram
Størrelse: Vil tro det er ca. 125x125 cm
Opskrift: "Kongeriget", "Det royale svøb", "Prinsetæppet", "Marys baby tæppe" - ja kært barn har mange navne!
Pinde: Addi turbo #4,5 - der står godt nok 4 i opskriften, men jeg havde i forvejen 2 stk 4,5 på 80 cm og ingen et nr. mindre, så jeg valgte at købe to nye pinde istedet for fire - det nemmeste er at strikke inderborten på 4 forskellige pinde, istedet for at flytte alle maskerne over på en tråd, for så at flytte dem tilbage igen når yderborten skal strikkes - og jeg har vist nævnt før, at jeg er lidt doven ;-)
Ny teknik? Jeps, jeg har lært at sy Heksesting... Jeg googlede det (fordi Google er min ven). Jeg gik ind under "Billeder af heksesting", og der var en masse billeder og illustrationer, men jeg fattede ikke en meter! Så tæppet lå i over 14 dage før jeg besluttede mig for at tage mig sammen - kiggede igen, og fandt videoen nedenfor, og SÅ faldt ti øren :-D
Hit eller skidt? HIT, HIT, HIT!! Jeg har lige afleveret det, og Ida blev SÅ glad! Og det er jeg nu også - jeg tror ikke der kommer til at gå lang tid før jeg laver endnu et :-D


I aften skal jeg til Strikke-snakke-klub i det lokale Idrætscenter. Det glæder jeg mig til at se, hvad er for noget! Hvad skal du lave i aften?

5 kommentarer:

  1. Tillykke :-) Du har jo nået en milepæl i forbindelse med strikningen, at du kan begynde at se, hvad du laver - det er stort :-)

    SvarSlet
  2. Tak :-D Og det er dejligt! Det gør det hele så meget lettere - og sjovere...

    SvarSlet
  3. Hvor dejligt du kan bruge videoen!

    Super flot tæppe!

    SvarSlet
  4. Det kan du tro jeg kunne, og tak fordi du delte!! :-D

    Og ja, det er rigtigt flot! Tror der findes RIGTIGT mange af dem derude efterhånden, men det gør det jo bestemt ikke mindre flot!

    SvarSlet
  5. Det er bare så super flot det tæppe. Kan godt forestille mig at det vil vække meget glæde.
    Kh Christina

    SvarSlet